» O gotowaniu » Jamie Oliver - pasjonat gotowania czy komercyjny produkt?

Jamie Oliver - pasjonat gotowania czy komercyjny produkt?

Katarzyna Marks   2013-07-26         3  

Jamie Oliver to ukochany kucharz Brytyjczyków i nie tylko. Niemal każdy, kto choć trochę interesuje się gotowaniem wymieni właśnie jego imię i nazwisko, jako źródło swoich inspiracji. I nie wiadomo czy to magia potraw, które przygotowuje Jamie czy też doskonały marketing produktu o nazwie "Jamie Oliver".

Jamie Oliver - pasjonat gotowania czy komercyjny produkt?



Jamie Oliver był niemal skazany na to by zostać kucharzem. Przyszedł na świat w 1975 roku i od najmłodszych lat plątał się po kuchni w pubie swoich rodziców w Essex. Już wtedy potrafił popisywać się sztuką niezwykle szybkiego krojenia, którą hipnotyzuje widzów po dziś dzień. Oczywistym, więc była nauka w Westminster Catering College, a następnie staż we Francji oraz włoskiej restauracji, znanego skąd inąd, Antonio Carluccio. Tam poznał swojego mentora Gennaro Contaldo i zakochał się we włoskiej kuchni.

I być może pozostałby jednym z wielu doskonałych, ale nieznanych szerszej publiczności, szefów kuchni, gdyby ścieżka zawodowa nie zawiodła go do legendarnej restauracji River Cafe. W 1997 roku, w tym niezwykle popularnym w latach 90-tych lokalu, zjawiła się ekipa filmowa BBC, by nakręcić dokument "Christmas at the River Cafe" ("Boże Narodzenie w River Cafe"). Oliver ponoć przez cały czas zasypywał ich pytaniami i wszędzie było go pełno. To wystarczyło, żeby ktoś zauważył młodego, żywiołowego kucharza i wkrótce Jamie został zaproszony przez BBC do poprowadzenia własnego show kulinarnego. W ten sposób narodził się Naked Chef (nagi szef) i rozbłysła telewizyjna gwiazda Jamiego Olivera.

Ludzie pokochali blond chłopaka, który bez zadęcia, w domowej kuchni, przygotowywał pyszne potrawy. Był taki jak wszyscy inni 22-latkowie - nosił bluzy, jeździł skuterem, grał w garażowym bandzie i spotykał się z kumplami przy piwie i widowiskowo zjeżdżał po poręczy. Nic dziwnego, że wydana po zakończeniu pierwszego sezonu książka z przepisami z programu "The Naked Chef", momentalnie wspięła się na pierwszą pozycję listy bestsellerów.

Wcześniej czy później Jamie Oliver musiał pojawić się w reklamie, bo grzechem byłoby nie wykorzystać jego popularności. Tak też się stało w 2000 roku. Sieć brytyjskich marketów Sainsbury's zatrudniło Jamiego, jako twarz swoich sklepów. Kontrakt reklamowy opiewał na 1 200 000 funtów rocznie. Jednak wkrótce pojawiły się kontrowersje i zarzuty wobec młodego kucharza. Z jednej strony wytykano mu firmowanie żywności sprzedawanej przez supermarket. Z drugiej dyrekcja Sainsbury's miała pretensję do niego, że jawnie popiera kupowanie produktów w małych lokalnych, sklepach i wprost od rolników.

Zaistniał też w reklamach produktów innych firm, szczególnie na Antypodach. Równocześnie wykreował linię własnych akcesoriów kuchennych sygnowanych jego imieniem i nazwiskiem - Jamie Oliver. Co zrodziło pytanie, czy Jamie nadal jest kucharzem czy raczej sprytnym celebrytą, który odcina kupony od swojej popularności.

Jeśli nawet Jamie został celebrytą kulinarnym to wcale nie miał zamiaru jedynie zarabiać dużych pieniędzy na swoim imieniu i nazwisku. Postanowił wykorzystać swoją popularność w dobrej wierze. Pierwszym z jego projektów było Fifteen (piętnaście). W 2001 roku postanowił dać szansę piętnastu młodym osobom, bez wykształcenia i z trudną przeszłością. W ten sposób narodził się dokumentalny program "Jamie's Kitchen" (Kuchnia Jamiego), który krok po kroku pokazywał kulinarne szkolenie młodych, niepokornych ludzi i wprowadzanie ich w tajniki gastronomii i pracy w restauracji. Zwieńczeniem było otworzenie w Londynie restauracji "Fifteen", gdzie świeżo upieczeni kucharze znaleźli zatrudnienie. Powstała również fundacja "Fifteen", która rok rocznie znajduje młode osoby, które chcą zerwać ze złą przeszłością i poszukać nowej, lepszej, pod skrzydłami Jamiego. Restauracje "Fifteen" powstały również w Amsterdamie, Kornwalli i Melbourne, a ich działanie oparte jest na podobnych zasadach.

Jamie Oliver - krucjata przeciwko niezdrowemu żywieniu w szkołach brytyjskich



To jednak nie był koniec "dobrych uczynków" Olivera. Wyruszył on z krucjatą przeciwko niezdrowemu żywieniu w szkołach brytyjskich. Zapoczątkował krajową kampanię Feed Me Better (karm mnie lepiej) i zamieścił w Internecie petycję mającą na celu poprawę szkolnych posiłków. Zebrał w ten sposób ponad 270 tysięcy podpisów i ruszył z nimi na Downing Street, dzięki czemu rząd brytyjski przeznaczył dodatkowe 280 milionów funtów na szkolenia dla personelu szkolnych stołówek, infrastrukturę, a przede wszystkim na wprowadzenie zdrowszych posiłków dla uczniów. I choć sama akcja była szczytna, to wcale nie wywołała zadowolenia u dzieci i rodziców. Jeden z ojców stwierdził, że posiłki zaproponowane przez Jamiego to obrzydliwe śmiecie, a jedzenie z miejscowych lokali "na wynos" jest tańsze i lepsze.

Również program "Jamie's Ministry of Food" (Ministerstwo Żywności Jamiego) miało na celu zmianę żywieniowych przyzwyczajeń Brytyjczyków. Na przykładzie mieszkańców Roterham Jamie chciał pokazać, ja łatwo przygotować domowy posiłek ze świeżych produktów, zamiast dań gotowych lub na wynos. Kontynuacją tego pomysłu była seria zrealizowana w USA pod tytułem "Jamie Oliver's Food Revolution" (Rewolucja Żywieniowa Jamiego Olivera).

Oliver zaangażował się również w poprawę bytu fermowych kur i świń. Jednocześnie w 2005 roku spotkał się z szeroką falą krytyki za pokazanie w jednym ze swoich programów uboju w pełni świadomego jagnięcia oraz pochwałę polowań.

Wszystko to wygląda szlachetnie. Lecz nie da się ukryć, że za tymi godnymi pochwał akcjami Jamie Oliver rozwinął świetnie prosperujące przedsiębiorstwo pod nazwą Jamie Oliver. W tej chwili jego majątek jest wyceniany na 150 milionów funtów. Na to składa się kilka sieci restauracji: Fifteen, The Jamie's Italian, Union Jack i kilka pojedynczych. Do tego dochodzą programy telewizyjne, które są emitowane w ponad 40 krajach świata, a produkowane przez jego firmę producencką Fresh Partners TV. 30 milionów sprzedanych książek daje mu drugie miejsce w rankingu po J.K. Rowling. A do tego dochodzą pieniądze płynące ze sprzedaży gadżetów i sprzętu kuchennego, magazynu kulinarnego oraz linii produktów spożywczych. Wszystko to sygnowane nazwiskiem kucharza. Możesz je także kupić w mniamowym sklepie - kliknij.

Programy telewizyjne (tytuły oryginalne oraz polskie, jeśli były u nas emitowane):
The Naked Chef (1998-1999) - Nagi szef
Pukka Tukka (2000)
Oliver's Twist (2002) - Przekręty Jamiego Olivera
Jamie's Kitchen (2002) - Restauracja Jamiego
Jamie's School Dinners (2005) - Jamie w szkolnej stołówce
Jamie's Kitchen Australia (2006) - Restauracja Jamiego - Australia
Jamie's Great Italian Escape (2007) - Wielka włoska wyprawa Jamiego
Jamie's Chef (2007)
Jamie at Home (2007) - Jamie w domu
Jamie's Fowl Dinners (2008) - Jamie, kolacja i kurczaki
Jamie's Ministry of Food (2008) - Ministerstwo żywności Jamiego Olivera
Eat to Save Your Life (2008) - Jamie Oliver: Jak jeść i przeżyć
Jamie Saves Our Bacon (2009) - Jamie ratuje brytyjski bekon
Jamie's America (2009) - Jamie przemierza Amerykę
Jamie's Best Ever Xmas (2010) - Najpyszniejsze Święta Jamiego
Jamie Oliver's Food Revolution (2010) - Żywieniowa Rewolucja Jamiego Olivera
Jamie Does (2010) or Jamie Oliver's Food Escapes (2011, American title) - Kulinarne wyprawy Jamiego
Jamie's Family Christmas (2009) - Rodzinne Święta Jamiego
Jamie's 30 Minutes Meals(2011) - 30 minut Jamiego
Jamie's Dream School (2011)
Jamie's Fish Supper (2011) - Rybna kolacja Jamiego
Jamie's Big Summer Festival (2011) - Ucztowisko Jamiego
Jamie's Great Britain (2011) - Jamie odkrywa Wielką Brytanię
Jamie Cooks Summer (2011) - Cudowne lato Jamiego
Jamie's 15-Minute Meals (2012)
Jamie & Jimmy's Food Fight Club (2012, 4 episodes)

Książki (tytuły oryginalne oraz polskie, jeśli były przetłumaczone):
Something for the Weekend
The Naked Chef - Oliver w kuchni, 2004
The Return of the Naked Chef
Happy Days with the Naked Chef - Lubię gotować, 2005
The Naked Chef Takes Off
Jamie's Kitchen
Jamie's Dinners - Moje obiady, 2007
Jamie's Italy - Włoska wyprawa Jamiego, 2007
Cook With Jamie: My Guide to Making You a Better Cook - Gotuj z Oliverem: przewodnik, dzięki któremu zostaniesz lepszym kucharzem, 2008
Jamie's Little Book of Big Treats
Jamie at Home: Cook Your Way to the Good Life - Jamie Oliver w domu: przez gotowanie do lepszego życia , 2009
Jamie's Ministry of Food: Anyone Can Learn to Cook in 24 Hours
Jamie's Red Nose Recipes
Jamie does... Spain, Italy, Sweden, Morocco, Greece, France - Kulinarne wyprawy Jamiego... Hiszpania, Włochy, Szwecja, Maroko, Grecja, Francja
Jamie's 30-minute Meals - 30 minut w kuchni
Jamie's Great Britain
Jamie's 15-minute Meals

Pisząc artykuł korzystałam m.in. z:
http://www.jamieoliver.com/about/jamie-oliver-biog
http://en.wikipedia.org/wiki/Jamie_Oliver
http://www.independent.co.uk/news/business/analysis-and-features/jamie-oliver-the-worlds-his-oyster-8669398.html


Czy więc Jamie Oliver jest kucharzem z powołania czy tylko gwiazdą telewizji, która potrafi wykorzystać sławę? Czy pozostała w nim pasja nagiego szefa, czy raczej pasja do robienia pieniędzy? Zakochani w niebieskich oczach i prostych potrawach Jamiego będą się przychylać do pierwszej opinii. Malkontenci i przeciwnicy uznają go jedynie za sprytnego karierowicza, który z gotowania na ekranie zrobił maszynkę do zarabiania milionów. A jakie jest Twoje zdanie na ten temat?

Jamie Oliver - pasjonat gotowania czy komercyjny produkt? - komentarze

Paweł
Paweł
19.12.2018 22:09
Koleś kozak
Auguratrix
Auguratrix
28.10.2013 13:08
Życie polega na tym, że na czymś trzeba zarabiać, żeby mieć za co żyć ;) Jeśli ktoś jest w czymś na tyle dobry, żeby jego praca była warta 150 mln to w czym problem? ;)
ahaha
ahaha
11.10.2013 14:17
Ja uwielbiam Jamie'go. Za jego normalne podejście do gotowania, za mnóstwo trików, które wydajnie uprasczają gotowanie i za odrobinę szaleństwa. Nie byłoby celebryty bez umiejętności i na odwrót. Zamiast wytykać mu bycie bogatym, lepiej pogrtulować mu skuteczności. Zarówno w kuchnii jak i w biznesie.
Dodaj komentarz
Ocena:
Komentarze są zamieszczane zgodnie z zasadami ich publikacji.